Sunday 12 May 2013

Sabar, sabar dan sabar...

Sabar menurut bahasa bererti menahan dan mengekang.Manakala Menurut syariat Islam pula bermaksud tabah menghadapi sesuatu keadaan yang tidak disenangi oleh manusia serta rela menyerah diri kepada Allah dan tidak pernah mengenal putus asa.  Perkataan sabar, sabar dan sabar mesti dimasukkan dalam kamus guru yang mengajar di Pendidikan Khas.  Inilah kata kunci yang boleh membawa kejayaan dalam seorang guru Pendidikan Khas.  
Kita perlu tanamkan diingatan bahawa insan kerdil yang bergelar murid Pendidikan Khas adalah anugerah Allah yang dilahirkan ke dunia ini dengan misi yang ditentukan.  Bukankah mereka menjadi alat menguji kesabaran kita?  Bagaimana cara kita melayan mereka, memandang mereka dan cara kita mendidik mereka?  
Setiap tindakan dan langkah yang kita ambil akan disoal di akhirat kelak.  Kita bertanggungjawab terhadap segala tindakan kita.  Sekiranya kita memandang rendah kepada murid istimewa ini, Tuhan juga memandang rendah kepada kita.  
Dalam Islam, sabar ialah separuh daripada iman.  Orang yang tidak sabar mempunyai iman yang lemahTahap sabar dalam diri kita menggambarkan siapakah diri kita yang sebenarnya.

No comments:

Post a Comment