Saturday 11 May 2013

'Dunia Pendidikan Khas dunia menyeronokkan'.

Dunia Pendidikan Khas menjanjikan perkara yang menggembirakan dan menyeronokkan kita.  Ianya pengalaman yang tidak boleh dibeli di mana-mana.  Kita mungkin hanya pernah menjenguk program Pendidikan Khas yang berada di sekolah kita tanpa mengetahui realiti dunia Pendidikan Khas.  Kita mungkin juga pernah melihat anak jiran  yang tergolong dalam golongan anak istimewa.  Apabila kita telah berada di dalam dunia Pendidikan Khas, kita akan melihat realiti dunia tersebut...
Perkara-perkara berikut adalah sedikit  pengalaman saya selama berada dan mengajar murid Pendidikan Khas:
  1. 'Sayang cikgu!'- Saya menjadi guru kesayangan mereka.  Setiap kali tiba waktu Pendidikan Seni Visual, murid akan bersorak, 'yeay...cikgu datang'.  Mereka tidak lokek tenaga membantu mengangkat peralatan yang saya gunakan untuk mata pelajaran tersebut.  Walau pun hasil seni mereka tidak seberapa, saya akan melayan mereka dan memuji keupayaan mereka mencuba bakat di bidang seni.  Walau pun ada yang sukar dikawal, aktiviti seni akan tetap berakhir dengan hasil seni murid yang sedia untuk dijemur diterik mentari! 
  2. 'Cikgu dah makan' - setiap kali saya tidak ke kantin atau sedikit lewat ke kantin, Danish akan datang menghampiri pintu grill di meja saya dan menyapa, 'Cikgu, apa tak makan lagi, tak pergi kantin ke...Lalu saya akan menjawab,'Cikgu ada sedikit kerja yang perlu disiapkan dan akan makan setelah selesai kerja'. Situasi ini akan berulang jika saya tidak ke kantin pada waktu rehat.  Betapa dia prihatin terhadap saya, walau pun saya tidak masuk mengajar ke kelasnya pada tahun ini.
          Begitulah realiti yang saya lalui setiap hari di kelas Pendidikan Khas.  Ada banyak lagi
          kenangan pahit manis yang terpahat di sanubari.  Hanya Tuhan yang tahu betapa tersentuhnya
          hati dikelilingi insan-insan istimewa ini.

No comments:

Post a Comment